به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی از شرکت بازآفرینی شهری، ۸۰ واحد مسکونی نوساز در بافتهای فرسوده در هشت شهر استان شامل بیرجند، قاین، سرایان، فردوس، بشرویه، نهبندان، خوسف و درمیان به مرحله بهرهبرداری رسیده که گامی مهم در جهت نوسازی سکونتگاههای ناپایدار و ارتقای امنیت شهروندان محسوب میشود.
تحقق این دستاورد حاصل پیادهسازی سیاستهای تشویقی شرکت بازآفرینی شهری در تعامل با مدیریتهای شهری است؛ بهطوریکه با هدف کاهش بهای تمامشده ساختوساز، هزینههای صدور پروانه ساختمانی توسط شهرداریهای این شهرها با کاهش قابل توجه لحاظ شده است.
علاوه بر این، ارائه تسهیلات شهرسازانه نظیر اعطای تراکم تشویقی و تسهیل در ضوابط پارکینگ و بالکن، در کنار بهرهمندی سازندگان و مالکان از تسهیلات بانکی ویژه با نرخهای حمایتی و شرایط بازپرداخت مناسب، موتور محرک این نوسازی بوده است. اهمیت اجرای این طرح فراتر از افزایش سرانه واحدهای مسکونی است؛ چرا که رویکرد اصلی در این نوسازی، توسعه درونزای شهری است تا بدون نیاز به توسعه افقی و تحمیل هزینههای زیرساختی جدید، از ظرفیتهای موجود در بافتهای قدیمی استفاده شود.
این اقدام علاوه بر ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و بهبود سیمای بصری محلات، نقش حیاتی در مقاومسازی بناها در برابر حوادث غیرمترقبه بهویژه زلزله ایفا میکند و امنیت جانی ساکنان این مناطق را به عنوان یکی از اولویتهای اصلی وزارت راه و شهرسازی تأمین میکند.